Hverdag, skole og fritid

I Lillebo er vi meget bevidste om, at vi er barnets hjem. Vi arbejder med en familielignende struktur, hvor nærhed, omsorg og respekt er helt centrale elementer. Hverdagen ligner en “normal” hverdag, med skolegang, lektier og fritidsaktiviteter.

Lillebo

Lillebo er placeret i landlige omgivelser med egen have og udsigt ud over skov og marker. I stueplan er der 4 værelser, personalerum, fælles køkkenalrum, stue og bryggers, samt toiletter og bad til beboere og personale.

1. sal rummer 4 store, lyse værelser samt en stor fællesstue med tv, sofa, sækkepuder, spil og masser af plads til samvær og hygge.

Lillebo ligger i kort afstand til Lykkegardskolen og tæt på sportsfaciliteter, svømmehal m.m.

Skole

Børnene kan være tilknyttet Lykkegardskolen, et skole- og dagbehandlingstilbud, som vi har et tæt samarbejde med. Børnene kan også gå på den lokale folkeskole. Uanset skoletilbud, er vores fokus at sikre barnet en kontinuerlig og udviklende skolegang.

Der er et tæt samarbejde mellem barnets skole og Lillebo. Det flerfaglige samarbejde skal sikrer en konstant bevidsthed om barnets udvikling og behov.

Om eftermiddagen er der lektielæsning i Lillebo. Vi hjælper barnet med lektierne og med den enkeltes motivation og lyst til at lære. Det er vores mål, i samarbejde med barnets skole, at sikre de bedste betingelser for det maksimale udbytte af skolegangen, både fagligt, socialt og personligt.

De voksne i Lillebo er alle engagerede i børnenes skolegang og i at skabe et godt og trygt læringsmiljø, der er båret af positive forventninger til skolearbejdet. Vi har også en klar holdning til fravær. Det betyder, at møder med fx kommune, psykiatri, børnesamtaler eller samvær i videst muligt omfang skal foregår uden for skoletiden.

Fritid

Relationsskabende samvær vægtes højt i Lillebo. Vi har daglige aktiviteter i huset og gode muligheder for fysisk udfoldelse. Vi har let adgang til svømmehal og sportsaktiviteter.

Vi opfordrer alle til at gå til fritidsaktiviteter og vi støtter op om legeaftaler, både hos os og hos kammerater.

Trivsel

Børnene i Lillebo har typisk oplevet mange skift i deres liv med flere skoler og flere hjem. Det kan være med til at skabe en følelse af rodløshed og manglende fodfæste. For at understøtte en positiv jeg-fortælling og følelsen af at høre til, arbejder vi blandt andet med at billedliggøre barnets livshistorie og skabe en sammenhængende fortælling.

Vi har et særligt fokus på børnenes fysisk og psykisk trivsel, og er meget opmærksomme, hvis et barn ændrer adfærd eller mønstre. Vi ved, at den fysiske sundhed har stor betydning for den mentale tilstand, trivsel og udvikling. Alt hænger sammen og det er vores opgave at have øje for det og for, hvordan vi bedst støtter op om det enkelte barn.

Relationer og samvær er vigtige for trivslen. Derfor ønsker vi, at børnene i Lillebo har mulighed for at være sammen med andre børn på egen hånd. Vi ved også, at sociale fællesskaber er usikker grund for de fleste, og derfor vil der altid være en voksen i nærheden til at understøtte barnet i relationen.

Barnets perspektiv

Vi arbejder hver dag med at udfolde barnets perspektiv. Det gør vi ved at møde barnet med anerkendelse, oprigtig nysgerrighed og empati. Vi sætter os i barnets sted for at forstå verden fra deres perspektiv.

Barnets perspektiv er et vigtigt redskab, fordi det styrker vores pædagogiske praksis og giver os mulighed for at skabe de bedste rammer for det enkelte barn.

Når vi har barnets sind på sinde, kan vi arbejde konstruktivt og nuanceret med barnets adfærd og tilpasse vores indsats og kommunikation.